top of page

About Ophelia’s rooms and supporting characters/О комнатах Офелии, Герды и второстепенных персонажах

Feb 15, 2022

3 min read

10

12

0

Plays and adaptations that reimagine classics from the point of view of supporting characters have been around for some time. The most famous is “Rosencrantz and Guildenstern Are Dead” by Tom Stoppard, where we witness Hamlet's tragedy through the eyes of his university friends. A wonderful play indeed - intellectual, ironic, unobtrusive. Modern theater venues now showcase performances that are “based on” classical plays: Chekhov, Shakespeare, of course, are in priority, but so are Dostoevsky, Tolstoy, Andersen – and this technique is very logical and understandable. On one hand, the fabric of a play or a literary work has already been created and announced, and on the other hand, you can do anything within it without violating its matrix- tell new stories, deepen the lives and purpose of supporting characters, accentuate details that are not as apparent, find new connections.


“The True Story of Froken Hildur Bock, agemate of the century,” presented by Theatre33 on February 25, 26 and 27, is in the category of such adaptations. At the center of the play by Oleg Mikhailov, and its only character, is the well-known educator and 'housekeeper' known from the tale "Karlson, who lives on the roof,” a comical character that many of us remember from a childhood cartoon. But... imagine, for a moment, that she is a real person made of flesh and blood. Then, interesting questions arise - why was she invited to look after a boy who has a flying man for a friend? Why does she want to be on TV so much? Why does she believe that Karlson exists? Furthermore, what was her life like before she entered the Svantessons’ apartment, considering the two wars that swept across Europe in the first half of the 20th century? And what happened to her later?


In his play, Mikhailov creates not a caricature character, but a real person of flesh and blood – a person who, for some unknown reason, becomes very close to us within the short time that we listen to her interview for the Swedish television. The author dedicated this play to his parents, and I, as a director, fully share his sentiment. I am also reminded of my dad and mom, especially by the phrase - “... and dad was also a cheerful, joker-inventor. And why did they laugh - they had such a hard life... ” This play has everything – humor and irony, pain and joy, genuine values and petty desires - everything that we find in real life. Despite that, the play is very bright.

So, what is she really like, this Froken Bock?


Уже давно стали появлятся пьесы или спектакли, которые переосмысливают классические произведения с точки зрения второстепенных персонажей. Самая известная – “Розенкранц и Гильдернстерн мертвы” Тома Стоппарда, в которой мы видим трагедию Гамлета через глаза и участие его друзей по университету. Прекрасная пьеса – интеллектуальная, ироничная, ненавязчивая. На современных театральных площадках теперь есть спектакли “по мотивам” классических пьес – Чехов, Шекспир, конечно в приоритете, но также -Достоевский, Толстой, Андерсен – и прием этот очень логичен и понятен. С одной стороны мир пьесы или литературного произведения уже создан и заявлен, с другой – можно делать в нем все что угодно, не нарушая его законов – рассказывать новые истории, углублять жизни и значения второстепенных персонажей, обращать внимания на детали, не бросающиеся в глаза, находить новые связи.

Такой новой пьесой является “Подлянная история фрекен Хильдур Бок, ровесницы века” Олега Михайлова (на сцене Театра33 25б26б27 февраля). В центре пьесы(и ее единственный персонаж) – известная по сказке “Карлсон, который живет на крыше” воспитательница и ‘домомучительница’, персонаж многим из нас запомнившийся с детства в комичном стиле из мультфильма. Но... если на минуту представить себе, что это – реальный человек из плоти и крови. Возникают интересные вопросы – почему именно ее пригласили присматривать за мальчиком, у которого есть друг – летающий человечек? Почему она так мечтает попасть в телевизор? Почему она верит в

Карлсона? А ещё, как могла сложится ее судьба до того, как она вошла в квартиру Свенсонов, учитывая две войны, прокатившиеся по Европе в первой половине 20го века. А что с ней стало потом?

В своей пьесе Михайлов создает не шаржевый персонаж, а человека из плоти и крови, более того, человека, который почему-то становится нам очень близок за те час с хвостиком, пока мы слушаем ее интервью для шведского телевидения. Автор посвятил свою пьесу родителям, и я, как режиссер, полностью это разделяю, мне тоже это напоминает о моих папе и маме, особенно фраза – “...и папа тоже был веселый, шутник придумщик. А чего смеялись – жили-то тяжело...” В этой пьесе есть все – юмор, ирония, боль и радость, подлинные ценности и мелкие желания – все как в жизни. Но пьеса очень светлая.


Так какая же она на самом деле, эта фрекен Бок?

Related Posts

Comments

Share Your ThoughtsBe the first to write a comment.
bottom of page